تاثیر رنگ در طراحی منزل

تاثیر رنگ در طراحی منزل  دارد ؟

یکی از مهمترین فاکتورها در دکوراسیون داخلی رنگ‌ها هستند، چراکه رنگ‌ها منبع انتقال احساسات و انرژی‌های مثبت هستند و تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روحیه افراد می‌گذارند.

به‌همین علت و باتوجه به توانایی انسان در برقراری ارتباط با رنگ‌ها باید در ترکیب و انتخاب این المان مهم با نوع چیدمان داخلی نهایت دقت را به‌کار برد.

اغلب طراحان و معماران داخلی در طراحی دکوراسیون داخلی منزل، برای ایجاد یک فضای فیزیکی مطابق با نیازهای روحی، احساسی، ذهنی و اجتماعی افراد از ترکیب رنگ‌ها نهایت استفاده را خواهند کرد. به‌این ترتیب به‌صورت هوشمندانه مکان‌هایی طراحی می‌کنند تا ساکنین منزل در آن احساس رفاه و آرامش واقعی را تجربه کنند.

در این مطلب لیاهوم قصد دارد اطلاعات مفید و کاربردی از تاثیر رنگ در طراحی منزل به شما ارائه دهد، تا بتوانید با به‌کار بردن نکات کوچک اما اصولی محیطی خاص، زیبا و آرام برای خود در منزل فراهم آورید.

با توجه به تاثیر رنگ در طراحی منزل چگونه رنگ مناسب انتخاب کنیم؟

انتخاب مناسب‌ترین رنگ برای قسمت‌های مختلف یک آپارتمان یا هر فضای داخلی در ساختمان درصورتی امکان‌پذیر است که شما از تأثیر رنگ‌ها بر انرژی موجود در فضا آگاه شوید.

در این صورت شما می‌توانید فضایی جذاب برای سالن پذیرایی یا یک فضای رؤیایی برای اتاق‌های خواب طراحی نمایید. برای انتخاب رنگ مناسب در دیزاین داخلی باید در ابتدا از تقسیم‌بندی رنگ‌ها مطلع شوید؛ به‌طورکلی رنگ‌ها به دو دسته «گرم» و «سرد» تقسیم‌بندی می‌شوند. هر کدام از این دسته رنگ‌ها زیرگروه‎های زیر را شامل می‌شوند:

  • رنگ‌های گرم: مانند قرمز، نارنجی و زرد که انرژی فوق‌العاده‌ای در فضا ایجاد می‌کنند.
  • رنگ‌های سرد: مانند آبی، سبز و بنفش که فضایی آرام و لطیف ایجاد می‌کنند.

باتوجه تاثیر رنگ در طراحی منزل و  این تقسیم‌بندی در رنگ‌ها شما می‌توانید از ترکیب آن‌ها و نوع وسایل و اکسسوری‌های موجود در فضا، هرکدام از قسمت‌های منزل مسکونی را به‌صورتی خاص دیزاین کنید. به‌عنوان مثال از ترکیب رنگ‌های سرد برای اتاق‌های خواب یا از ترکیب رنگ‌های گرم برای اتاق نشیمن یا سالن پذیرایی استفاده کنید.

در هنگام انتخاب رنگ برای هر قسمت از آپارتمان بهتر است کف اتاق و نوع دکوراسیون را درنظر داشته باشید تا درنهایت فضایی دلنشین و منحصربه‌فرد دراختیار داشته باشید.

با توجه به تاثیر رنگ در طراحی منزل، رنگ‌ها چه تاثیری بر روحیه ساکنین  می‌گذارد؟

طراحی داخلی منزل یکی از مهمترین اقداماتی است که هرکدام از ما می‌توانیم جهت ایجاد یک فضایی آرامش‌بخش انجام دهیم. همه ما بعد از یک روز پرمشغله تمایل داریم در فضایی آرام استراحت کنیم تا انرژی ازدست رفته را مجدداً به‌دست آوریم و برای یک روز کاری دیگر آماده شویم.

بنابراین نوع دکوراسیون داخلی و تاثیر رنگ در طراحی منزل در ایجاد این فضای آرامش‌بخش بسیار اهمیت دارد. همانطور که گفتیم رنگ‌ها در دو دسته سرد و گرم قرار می‌گیرند که هرکدام تأثیر خاصی بر روح و روان ساکنین منزل می‌کذارند. لازم به ذکر است هر فرد تأثیر منحصربه‌فردی از رنگ‌ها می‌گیرد به‌عنوان مثال برخی افراد رنگ سیاه را رنگی افسرده‌کننده می‌شناسند اما برخی این رنگ را نشان‌دهنده نظم می‌دانند. یا عده‌ای از افراد از رنگ قرمز انرژی کسب می‌کنند و برخی این رنگ را تهدیدآمیز و نشان‌دهنده خطر می‌شناسند.

بنابراین بهتر است برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی منزل علاقه خود را با یک کارشناس طراحی داخلی درمیان بگذارید. گروه طراحان لیاهوم باتوجه به علاقه شما و آنچه روانشناسی رنگ می‌گویند نوع دکوراسیون داخلی منزل شما را طراحی و محیطی فوق‌العاده برای شما تدارک می‌بینند. در طراحی‌های این گروه معماری روحیات شخصی شما درنظر گرفته می‌شود و براساس مؤلفه‌های مشخصی رنگ‌های مناسب انتخاب و اجرا می‌شوند.

انتخاب رنگ در فضاهای مختلف یک آپارتمان چگونه باید انجام شود؟

باتوجه به اینکه هر فضا در محیط یک آپارتمان کاربرد خاصی دارد، بنابراین نوع چیدمان، انتخاب اکسسوری‌ها، خرید وسایل و انتخاب رنگ باید براساس همان فضا انجام گیرد. به‌عنوان مثال شما نمی‌توانید از رنگ‌هایی که در آشپزخانه استفاده کرده‌اید در اتاق‌های خواب نیز به‌کار ببرید.

یا رنگ وسایل و دکوراسیون در سالن پذیرایی شما باید متفاوت از قسمت‌های دیگر منزل باشد. بنابراین در انتخاب رنگ‎ها به سطح انرژی آن‌ها دقت نمایید و سپس انتخاب خود را نهایی کنید. به ادامه مطلب توجه فرمایید، تا تأثیرات انتخاب رنگ مناسب را در دکوراسیون داخلی بهتر درک نمایید.  

انتخاب رنگ سفید

اگر ساکن یک آپارتمان نقلی هستید، رنگ سفید می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای برای شما باشد، چراکه این رنگ نماد پاکی و آرامش است و فضای شما را بزرگ‌تر و دلبازتر نشان می‌دهد. همچنین شما می‌توانید از رنگ سفید به‌عنوان پس‌زمینه دیوارها استفاده کنید، به‌عنوان مثال در کنار دیوارهای سفید می‌توانید از مبلمان وسایل رنگی استفاده کنید تا کنتراست خوبی برای فضا ایجاد کنید. یا با نصب تابلوهای زیبا فضایی خلاقانه و مدرن بوجود آورید.

انتخاب رنگ سیاه

رنگ سیاه نماد قدرت و سلطه‌طلبی است، شما می‌توانید از این رنگ به‎عنوان یک رنگ خنثی و در ترکیب با رنگ‌های دیگر مانند سفید جلوه‌ای خاص برای فضای خود ایجاد کنید. همچنین استفاده از رنگ سیاه و سفید در کفپوش‌های منزل فضای شما را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد.

 

تاثیر رنگ در طراحی منزل
تاثیر رنگ در طراحی منزل
تاثیر رنگ در طراحی منزل، طراحی اتاق خواب
تاثیر رنگ در طراحی منزل
نکات طراحی منزل، تاثیر رنگ در طراحی منزل،دکوراسیون داخلی منزل

انتخاب رنگ سبز

رنگ سبز نماد طبیعت، حاصلخیزی، حیات و صلح است، این رنگ نیروی فوق‌العاده شفابخشی برای محیط ایجاد می‌کند و سبب ایجاد آرامش روح و روان ساکنین منزل می‌گردد. اگر شما به این رنگ علاقه داشته باشید می‌توانید از آن در اتاق‌های خواب استفاده کنید. دقت نمایید رنگ سبز فابلیت ترکیب با هر رنگی را ندارد، بنابراین برای انتخاب اکسسوری‌ها و وسایل مناسب حتماً از یک طراح داخلی کمک بگیرید تا رنگی به شما پیشنهاد دهند که با ترکیب رنگ سبز احساس خوشایندی برای شما ایجاد کند.

انتخاب رنگ قرمز

رنگ قرمز گرم‌ترین رنگ در بین رنگ‌ها و در اصل مادر تمام رنگ‌ها به‌حساب می‌آید، این رنگ که نماد عشق است در دکوراسیون داخلی منزل شور، گرما و هیجان ایجاد می‌کند و تمام انرژی‌های مثبت را به ساکنین منتقل می‌کند. ترکیب این رنگ با هر رنگی صحنه‌ای فوق‌العاده پدید می‌آورد و توجه همه را به خود جلب می‌کند. شما می‌توانید برای سالن پذیرایی یا اتاق نشیمن از المان‌هایی با این رنگ استفاده کنید تا سطح انرژی خود و مهمانانتان را بالا نگهدارید.

انتخاب رنگ صورتی

رنگ صورتی نماد خوشرویی، رمانتیک بودن و معصومیت را دارد؛ شما با استفاده از این رنگ در فضای اتاق‌های خواب می‌توانید آرامش فوق‌العاده‌ای ایجاد کنید و با ترکیب آن با طیف تیره صورتی هیجان و انرژی خاصی بوجود آورید. در روانشناسی رنگ‌ها رنگ صورتی به‌عنوان رنگ ضدافسردگی و گوشه‌گیری شناخته شده است، پس اگر قصد دارید سرزندگی و نشاط در منزل ایجاد کنید حتماً در دکوراسیون داخلی از این رنگ استفاده کنید.

انتخاب رنگ آبی

رنگ آبی نمادی از آرامش، صلح و اعتماد دارد، استفاده از این رنگ در دکوراسیون داخلی منزل، فضایی سرشار از آرامش خلق می‌کند و احساس خوبی را به ساکنین منتقل می‌نماید. همچنین مشاهده رنگ آبی احساساتی مانند منطق، آرامش، تمرکز، سکون، توجه و وفاداری را برای بیننده ایجاد می‌نماید. شما از این رنگ در اتاق‌های خواب و نشیمن می‌توانید استفاده کنید و محیطی آرام برای خود و مهمانانتان فراهم آورید.

انتخاب رنگ زرد

رنگ زرد نماد هیجان است و استفاده از رنگ ملایم آن (لیمویی) احساس سرزندگی را برای شما به ارمغان می‌آورد و به‌کاربردن رنگ زرد پررنگ در دکوراسیون داخلی فضا را گرم و آرام می‌نماید. به‌طورکلی رنگ زرد فضا را روشن‌تر و جذاب می‌کند و ترکیب آن با سایر رنگ‌ها زیبا و فوق‌العاده می‌شود. دقت نمایید این رنگ را در اتاق‌های خواب استفاده نکنیدف زیرا تحریک ذهنی ایجاد می‌کند و مانع از یک خواب راحت و آسوده برای شما می‌شود. 

 

کلام آخر

انتخاب رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی بسیار اهمیت دارند و نباید تاثیر رنگ در طراحی منزل ، شما با انتخاب رنگ مناسب می‌توانید آپارتمان کوچک خود را دلباز و فضای منزلتان را دلنشین و آرامش‌بخش نمایید. در انتخاب وسایل و رنگ دیوارها حتماً از یک کارشناس دیزاین داخلی کمک بگیرید تا بتوانید رنگی را انتخاب کنید که در چیدمان و دیزاین داخلی شما را به هدفتان برساند. گروه طراحی لیاهوم در کنار شما است تا با انتخاب بهترین رنگ‌ها و زیباترین دکوراسیون داخلی منزل، فضایی فوق‌العاده و منحصربه‌فرد برای شما ایجاد کند. شما می‌توانید هدف و نوع سلیقه‌تان را با کارشناسان این گروه درمیان بگذارید، این متخصصین بهترین پیشنهادها را در اختیار شما قرار خواهند داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *