نکات طراحی منزل 

نکات طراحی منزل باید قبل از اجرا، توسط شخص، تیم، یا شرکت طراح دکوراسیون داخلی مدنظر قرار بگیرد.

آنچه در طراحی منزل بسیار اهمیت دارد این است که نوع دیزاین یا چیدمان وسایل با ابعاد و معماری منزل هماهنگی داشته باشد.

این هماهنگی سبب می‌شود زیبایی و جلوه فوق‌العاده‌ای به محیط بخشیده شود که علاوه‌بر ساکنین خانه، مهمانان نیز از فضای ایجاد شده نهایت لذت را ببرند. در یک چیدمان اصولی، طراح از تمام فضاها استفاده می‌کند و دکوراسیون داخلی منزل را به گونه‌ای طراحی می‌کند تا هیچ فضای بلا استفاده‌ای باقی نماند و نوع دیزاین کاملاً کاربردی باشد.

ما در این مطلب قصد داریم نکات طراحی منزل را برای شما بازگو نماییم تا شما بتوانید با یک برنامه‌ریزی اصولی منزل خود را به بهترین شکل ممکن دیزاین نمایید، پس تا پایان همراه ما باشید.

چرا طراحی داخلی منزل اهمیت دارد؟

چیدن یک آپارتمان کوچک یا بزرگ خیلی سخت‌تر از چیزی است که تصورش را می‌کنید! هرکدام از ما باتوجه به ایده‌هایی که در ذهن داریم و بودجه مشخصی که برای این منظور درنظر گرفته‌ایم سعی می‌کنیم وسایلی خریداری نماییم که کاربردی و مناسب فضای ما باشد.

اما آیا درک درستی از چیدمان این وسایل نیز داریم؟ توجه داشته باشید خرید وسایل منزل مانند مبلمان، فرش، تلویزیون، اکسسوری، پرده و… ممکن است برای شما راحت انجام شود، اما زمانی که این وسایل را در کنار هم و در منزل قرار می‌دهید به سرعت شما را پشیمان کند.

آن زمان است که فروش وسایل کاری بسیار ضرر آفرین است و شما را خسته و دل‌زده می‌کند. بنابراین بهتر است قبل از خرید هر وسیله‌ای ابتدا یک برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشید و از یک طراح خبره و ماهر در اصول دکوراسیون داخلی راهنمایی بگیرید.

طراحان داخلی می‌توانند باتوجه به فضایی که شما در اختیار دارید چیدمانی را پیشنهاد بدهند که منحصربه‌فرد، کاربردی و زیبا باشد. در گروه طراحی لیاهوم، کارشناسان باتجربه طراحی داخلی باتوجه به نیاز شما و فضای موجود در آپارتمانتان بهترین و مناسب‌ترین دیزاین را پیشنهاد می‌دهند.

این کارشناسان در طراحی‌های خود و پیشنهاد خرید وسایل جهت دیزاین و چیدمان براساس بودجه شما عمل می‌کنند و 3 نکته مهم و کلیدی را درنظر دارند، که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

نکات طراحی منزل، دکوراسیون داخلی منزل
نکات طراحی منزل، تاثیر رنگ در طراحی منزل،دکوراسیون داخلی منزل
نکات طراحی منزل

 عناصر کلیدی  و نکات طراحی منزل

عناصر اصلی تشکیل دهنده دکوراسیون داخلی و نکات طراحی منزل شامل خطوط، فضا، نور، رنگ، الگو، بافت و شکل می‌شود، که هرکدام از آن‌ها در ایجاد جلوه بصری در دکوراسیون داخلی اهمیت دارد. جهت بیشتر آشنا شدن شما با این عناصر در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

♦خطوط: خط‌ها در دکوراسیون داخلی شکل‌ها را ایجاد می‌کنند و به سه دسته افقی، عمودی و مورب تقسیم می‌شوند.

♦شکل‌ها: همانطور که گفتیم از کنار هم قرار گرفتن خطوط شکل‌ها ایجاد می‌شوند که در دو دسته هندسی و ارگانیک تقسیم می‌شوند.

♦فضا: فضا عنصری است که در آن وسایل چیده می‌شود، که در دو بخش فضای منفی (قسمتی که اثاث قرار ندارد) و فضای مثبت (قسمت که در آن وسایل چیده شده است) تقسیم می‌شود.

♦الگو: یکی از عناصر مهم طراحی دکوراسیون است که زیبایی خاصی به محیط شما می‌بخشد.

♦نور: بهتر و زیباتر دیده شدن دکوراسیون داخلی به نور احتیاج دارد، بنابراین این عنصر یکی از مهمترین عناصر طراحی داخلی به‌حساب می‌آید که تأمین آن در دکوراسیون می‌تواند از منبع طبیعی یا از منبع غیرطبیعی انجام شود. انتخاب منبع نور مناسب و کافی در چیدمان آپارتمان‌های کوچک بسیار اهمیت دارد و سبب ایجاد یک فضای زیبا و فوق‌العاده می‌گردد.

♦رنگ: رنگ‌ها از عواملی هستند که در ایجاد حس‌های مثبت و جلوه دکوراسیون بسیار نقش مهمی دارند. در چیدمان دکوراسیون آپارتمان‌های کوچک رنگ‌ها بسیار اهمیت دارند و با انتخاب مناسب آن‌ها شما می‌توانید در آپارتمان کوچک خود فضایی دلباز و دلنشین داشته باشید.

♦بافت: بافت که به دو دسته بافت بصری و بافت واقعی تقسیم می‌شود و به فضای داخلی شما عمق و زیبایی می‌بخشد. به‌عنوان مثال استفاده از دیوارپوش‌ها در برخی از قسمت‌های منزل ایجاد فضایی زیبا و منحصربه‌فرد می‌نماید.

 

نقاط کانونی را درنظر داشته باشید

شومینه یا پنجره‌ای با چشم‌انداز خاص در سالن پذیرایی می‌توانند نقاط کانونی خوبی درنظر گرفته شوند. به‌این ترتیب شما براساس این قسمت از سالن، وسایل خود را می‌توانید به نحوی قرار دهید که محیطی زیبا ایجاد شود و خستگی بصری به وجود نیاورد. در اتاق‌ها تخت خواب و در نشیمن تلویزیون را می‌توانید نقطه کانونی درنظر بگیرید. برای ایجاد یک دکوراسیون منزل جذاب و فوق‌العاده رنگ‌ها، الگوها، بافت‌ها و نور را درنظر داشته باشید.

تعادل در چیدمان  و نکات طراحی منزل را فراموش نکنید

یکی از مهمترین اصول چیدمان و نکات طراحی منزل رعایت تعادل محسوب می‌شود.

شما باید در خرید وسایل و انتخاب ابعاد و رنگ‌ آن‌ها تعادل را درنظر داشته باشید. اگر به دکوراسیون کلاسیک علاقمند باشید اغلب با تقارن و تعادل در چیدمان آشنا هستید. برای این منظور کارشناسان طراحی داخلی نقطه کانونی را به‌عنوان یک خط مرکزی درنظر می‌گیرند و وسایل را به‌صورت متقارن در فضا قرار می‌دهند. جالب است بدانید در چیدمان داخلی الگویی به نام تعادل نامتقارن هم وجود دارد.

در این نوع چیدمان که زیبایی و جذابیت خاصی به محیط می‌دهد جهت ایجاد تعادل از عناصر مشابه استفاده نمی‌شود، بلکه عناصری را در چیدمان قرار می‌دهند که از لحاظ وزن بصری ایجاد تعادل کند. به‌عنوان مثال در اتاقی که یک سمت کمد تیره رنگی قرار دارد، در سمت مقابل از پرده‌ای با رنگ روشن استفاده می‌شود.

کلام آخر

این روزها اغلب افراد برای طراحی چیدمان داخلی و نوع دکوراسیون اهمیت ویژه‌ای قائل هستند، زیرا هماهنگی در وسایل موجود، نور کافی، اشکال زیبا و منحصربه‌فرد و الگوهای جذاب سبب می‌شود علاوه‌بر زیبایی بصری برای ساکنین خانه آرامش و راحتی به‌همراه داشته باشد. اگر قصد دارید دکوراسیون منزل خود را تغییر دهید حتماً از کارشناسان حرفه‌ای لیاهوم مشاوره بگیرید تا نکات طراحی منزل کامل و تخصصی اجرا شود. این همکاران براساس فضایی که شما دارید و باتوجه به نیاز و سلیه‌ شما بهترین چیدمان و طراحی دکوراسیون داخلی را به شما پیشنهاد می‌دهند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *