طراحی سرویس بهداشتی

طراحی سرویس بهداشتی مانند بخش های دیگری در طراحی داخلی منزل، دارای اصول و نکات مهم است.

سرویس بهداشتی جزء جدانشدنی هر منزل مسکونی است و طراحی آن مانند دیزاین دیگر قسمت‌های منزل اهمیت دارد. اغلب در طراحی این قسمت از خانه از سبک‌های مدرن الهام می‌گیرند و محیطی زیبا و لوکس ایجاد می‌کنند.

طراحی این بخش که شامل طراحی کف، دیوارها و سقف می‌شود، با استفاده از انواع متریال و اکسسوری‌های اجرا می‌گردد. گروه طراحی و معماری لیاهوم قصد دارد در این مطلب نکات مفید و اصولی طراحی سرویس بهداشتی را به شما ارائه دهد. اگر قصد دارید تغییری در این بخش از خانه خود ایجاد نمایید لطفاً تا پایان همراه ما باشید.   

اصول و ضوابط طراحی سرویس بهداشتی

طراحی دستشویی‌ها و سرویس‌های بهداشتی در هر خانه باید مانند طراحی داخلی منزل از اصول و ضوابط خاصی پیروی کند. کارشناسان معماری در دیزاین و طراحی این بخش استانداردها و نکات مهمی در نوع چیدمان و انتخاب متریال مناسب به‌کار می‌برند.

طراحی سرویس بهداشتی باید به‌نحوی انجام گردد که جذابیت بصری و عملکرد آن با یکدیگر تعادل داشته باشند. اصول و ضوابطی که باید در طراحی این بخش درنظر گرفته شود را در ادامه بررسی می‌نماییم. 

♦ درنظر گرفتن سیستم تهویه مناسب: سرویس بهداشتی یکی از مکان‌هایی است که توسط اعضای خانواده و مهمان‌ها بیشترین استفاده را دارد. به‌همین علت در معرض آلودگی و بوی نامطبوع قرار می‌گیرد. نصب یک تهویه مناسب و درنظر گرفتن خوشبوکننده‌های قوی می‌تواند بوهای نامطبوع این فضا را ازبین ببرد.

♦استفاده از نورپردازی مناسب: بریا ایجاد یک نور پردازی مناسب باید از لامپ‌های مخصوص سرویس بهداشتی استفاده کنید و برای زیباتر شدن می‌توانید از نورهای تأکیدی یا نورهای مخفی در اطراف شلف‌ها، بالای آینه و بالای کابین حمام از نورهای متمرکز استفاده نمایید.

♦تفکیک فضای حمام و دستشویی: در اغلب آپارتمان‌ها فضای حمام و دستشویی فرنگی مشترک است، بهتر است برای استفاده بهتر از هر دو فضا این دو قسمت از هم تفکیک شوند. به‌این ترتیب با پارتیشن‌بندی یا قرار دادن کابین حمام می‌توانید این دو قسمت را از هم جدا نمایید. تفکیک این دو فضا نه‌تنها به کاربرد دستشویی فرنگی کمک می‌کند بلکه از خیس شدن سطح توالت و شیرآلات آن جلوگیری می‌نماید.

طراحی سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی

زیبایی و نظافت سرویس‌های بهداشتی با زیبایی طراحی داخلی منزل ارتباط مستقیمی دارد، این مکان بهداشتی باید فضایی شیک، مدرن و جذاب باشد تا ساکنین منزل، خصوصاً کودکان احساس خوبی داشته باشند.

دکوراسیون سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی با یکدیگر تفاوت‌های جزئی دارد، اما در متریال‌هایی مانند کاشی دیوارها، سرامیک کف و انتخاب روشویی مشترکاتی با یکدیگر دارند. همچنین شما در انتخاب اشیاء تزئینی، شیرآلات، نورپردازی، کنسول، گلدان‌ها و… می‌توانید برای هر دو سرویس متریال مشابهی تهیه کنید.

انتخاب هرکدام از این اجزاء و استفاده آن‌ها کاملاً سلیقه‌ای است و بستگی به بودجه شما دارد. اما ایجاد یک طراحی داخلی زیبا برای این قسمت از خانه می‌تواند طراوت خاصی به آن ببخشد و محیطی آرامش‌بخش فراهم آورد.

چه المان‌هایی سرویس بهداشتی شما را زیباتر می‌کند؟

در طراحی داخلی استفاده از المان‌ها و درنظر داشتن فاکتورهای خاصی می‌تواند فضا را زیباتر و چشمگیرتر نماید. در طراحی سرویس بهداشتی نیز استفاده از برخی فاکتورها و قراردادن در جای مناسب می‌تواند فضای دستشویی را منظم‌تر و زیباتر نشان دهد. در ادامه به معرفی مهمترین المان‌هایی که می‌تواند در یک طراحی اصولی مورد توجه قرار گیرد می‌پردازیم:

♦ انتخاب قفسه‌ها و شلف‌های مناسب: برخی وسایل اضافه مانند صابون، مایع شوینده، دستمال کاغذی و… در سرویس بهداشتی باید جای مخصوص به خود را داشته باشند تا درصورت نیاز بتوانند به سرعت جایگزین شوند. به همین علت بهتر است در بخشی از دستشویی یا زیر سینک روشویی کمد و قفسه‌ای درنظر گرفته شود تا این وسایل اضافه جای کافی داشته باشند. این روزها انواع مدل‌های قفسه و شلف در بازار موجود است که می‌توانید از بین مدل‌های مختلف آنچه به سلیقه‌تان نزدیک‌تر است انتخاب کنید.

♦ نصب آینه: استفاده از آینه در سرویس بهداشتی یکی از ضروریات بسیار مهم است. بهتر است آینه در بالای روشویی نصب شود و برای انعکاس بهتر نور و درخشان‌تر شدن محیط در بالای آن لامپ‌های مخصوص قرار دهید.

♦ قراردادن گلدان‌های طبیعی و مصنوعی: استفاده از گل‌ها و گلدان‌های طبیعی زیبایی خاصی به محیط سرویس بهداشتی شما می‌بخشد، اما اگر این قسمت نورکافی و طبیعی ندارد شما می‌توانید با خرید چند گلدان مصنوعی این قسمت را به بهترین شکلی دیزاین نمایید.

♦ استفاده از مجسمه، شمع و دیگر اکسسوری‌ها: شمع‌ها با عطرهای مختلف و شکل‌های متنوع، مجسمه‌های زیبا و کوچک و دیگر فاکتورهای تزئینی گزینه مناسبی هستند تا شما با استفاده از آن‌ها جلوه خاصی به سرویس بهداشتی خود بدهید.

♦ قراردادن خوشبوکننده‌ها: گفتیم سرویس‌های بهداشتی باید همیشه تمز و خوشبو باشند، بنابراین بهتر است با قرار دادن خشبوکننده‌های زیبا به این قسمت از منزل طراوت خاصی ببخشید.

کلام آخر

این روزها طراحی داخلی و نوع چیدمان و دکوراسیون منزل در بین افراد اهمیت ویژه‌ای پیدا نموده است.

همچنین اغلب افراد در کنار طراحی داخلی منزل به دیزاین سرویس‌های بهداشتی نیز توجه خاصی می‌نمایند. گروه طراحی داخلی لیاهوم تلاش نمود در این مطلب اصول طراحی سرویس بهداشتی را برای شما بازگو نماید. اگر قصد دارید تغییری در این قسمت از منزل خود ایجاد کنید می‌توانید با کارشناسان این گروه تماس حاصل فرمایید.

طراحان باتجربه لیاهوم باتوجه به فضای سرویس‌های بهداشتی منزل شما و آنچه سلیقه‌تان است دیزاین مناسبی برای این قسمت طراحی می‌کنند. شما می‌توانید جهت استفاده از خدمات مشاوره این مجموعه هم‌اکنون تماس بگیرید و جهت دریافت مشاوره اقدام نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *