طراحی کابینت آشپزخانه

طراحی کابینت آشپزخانه یکی از مهمترین بخش‌های طراحی آشپزخانه است که استفاده از بیشترین فضای موجود و جاگذاری تمام وسایل آشپزخانه در محل مناسب به‌شمار می‌آید.

این روزها در طراحی کابینت آشپزخانه تلاش می‌شود تا باتوجه به سلیقه مالک از انواع طرح‌ها و مدل‌های مختلف برای چیدمان و قرارگیری کابینت‌ها در قسمت‌های مختلف آشپزخانه استفاده کرد. شناخت طرح‌ها و سبک‌های مختلف کابینت و همچنین دانستن طراحی مناسب برای هر فرم آشپزخانه کمک می‌کند تا بتوان بهترین مدل طراحی را انتخاب و اجرا کرد. هر سبک کابینت قابلیت اجرا با هر متریالی را دارد، بنابراین طراحان و سازندگان گروه لیاهوم باتوجه به فرم آشپزخانه و سلیقه مشتری سبک مناسب را اجرا می‌کنند.

ما در این مطلب قصد داریم درخصوص اصول طراحی کابینت‌ها در آشپزخانه مطالب مفیدی در اختیار شما قرار دهیم، پس تا پایان همراه ما باشید.

اصول طراحی کابینت آشپزخانه

طراحی کابینت آشپزخانه دارای 6 اصل کلی است که رعایت آن‌ها می‌تواند نتیجه بسیار خوبی حاصل کند؛ اما از بین این 6 اصل، 2 اصل اساسی وجود دارد که بیشترین کاربرد را دارد. این 2 اصل شامل «توالی کار» و «مثلث آشپزخانه» می‌شود. در ادامه به بررسی هرکدام از این دو اصل می‌پردازیم تا ببینیم با پیروی از هرکدام چگونه می‌توان در طراحی دکوراسیون آشپزخانه عملکرد بهتری داشت.

توالی کار

منظور از توالی کار، ترتیب فعالیت‌ها و کارهایی است که در پخت غذا انجام می‌شود. این مسئله به این معنی است که تمام مراحل تهیه غذا از خرید مواد غذایی و ورود به آشپزخانه، نگهداری محصولات، آماده سازی، طبخ غذا، خوردن غذا و تمیزکاری نهایی را شامل می‌شود. ترتیب انجام این مراحل یخچال به‌عنوان محل ذخیره سازی، سینک به‌عنوان محل شستشو و دور ریز اضافه مواد، صفحه کابینت به‌عنوان محلی برای آماده‌سازی غذا، گاز به‌عنوان محلی برای طبخ، میز غذاخوری محل سرو غذا و درنهایت مجدداً سینک که مکانی برای شستن ظروف و تمزکاری محسوب می‌شود.

متخصصین طراحی داخلی منزل با درنظر گرفتن این شش مرحله سعی می‌نمایند طراحی آشپزخانه را به‌نحوی انجام دهند تا در این توالی کمترین انرژی صرف شود و با کمترین تلاش تمام فعالیت‌ها به بهترین شکل ممکن انجام گیرد. زمانی که فاصله بین منطقه آماده‌سازی و منطقه شستشو کم باشد، لازم نیست برای طبخ غذا ظروف سنگین غذا در فاصله زیادی حمل شوند و در زمان شستن ظروف نیز فاصله کمتر و انرژی کمتری صرف می‌گردد. فاصله توصیه شده بین گاز و سینک 8/1 متر است که بهتر است در طراحی داخلی آشپزخانه مدنظر قرار گرفته شود.

مثلث طلایی

در مطالب قبل به اهمیت مثلث طلایی پرداخته شده است و رابطه بین اضلاع مثلث یعنی گاز، سینک و یخچال بررسی شد. به‌طورکلی در یک طراحی اصولی محیط مثلث طلایی نباید از 5/3 متر کمتر و از 5/6 متر بیشتر باشد. چراکه محیط کمتر به‌معنای فضای محدود برای کار و محیط بیشتر به معنای راه رفتن و صرف انرژی بیشتر در تهیه غذا به‌حساب می‌آید. درنتیجه در طراحی کابینت آشپزخانه بهتر است این سه نقطه مناسب‌ترین فاصله را با هم داشته باشند.

انواع چیدمان کابینت در آشپزخانه

پلان ساختمان هرچه باشد نوع چیدمان کابینت‌ها را مشخص می‌کند. ازطرفی نوع قرارگیری عناصر معماری و تأسیساتی در فضای آشپزخانه نیز بر چگونگی ترتیب کابینت‌ها اثرگذار است. به‌طورکلی پنج نوع چیدمان در طراحی آشپزخانه و قرارگیری کابینت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که عبارتند از:

♦ چیدمان خطی یا دیواری One Wall Shape

♦ چیدمان راهرویی یا گالری مانند Gallery Shape

♦ چیدمال ال شکل L Shape

♦ چیدمان یو شکل U Shape

♦ چیدمان جی شکل G shape

پرطرفدارترین نوع چیدمان از بین چیدمان‌های بالا نوع ال، یو و جی شکل به‌شمار می‌آید که در منازل مسکونی بیشترین کاربرد را دارد. در بین چیدمان‌ها نوع G شکل و U شکل یکی هستند با این تفاوت که در چیدمان G شکل یک شبه جزیره به نوع U شکل اضافه شده است.

طراحی کابینت آشپزخانه
طراحی کابینت آشپزخانه

انواع سبک‌ها در طراحی کابینت آشپزخانه

متخصصین طراحی داخلی منزل، سبک‌های متنوع و متفاوتی را برای طراحی کابینت‌های آشپزخانه به سازنده یا مالک ساختمان پیشنهاد می‌دهند. هر سبک باتوجه به سلیقه اهالی خانه می‌تواند اجرا شود، پرکاربردترین و بهترین سبک‌هایی که اغلب مورد استفاده طراحان قرار می‌گیرد و طرفداران بسیاری دارد را در ادامه بررسی می‌کنیم.

♦سبک مدرن: این سبک در طراحی داخلی فارغ از هرگونه جزئیات است، هیچ طراحی شلوغی ندارد و در آن به خطوط افقی، استفاده از دستگیره‌های ساده یا مخفی بیشتر توجه شده است.

♦سبک کلاسیک: این سبک دقیقاً عکس سبک مدرن اجرا می‌شود، پر از نقش و نگار است، از ستون‌ها، سرستون‌ها و منبت‌کاری‌های کلاسیک نیز در آن استفاده شده است.

♦ سبک نئوکلاسیک: این سبک ترکیبی از سبک مدرن و کلاسیک است، بر سادگی تدکید دارد و در عین حال تزئیناتی نیز در آن مورد استفاده قرار گرفته است.

♦ سبک مینیمال: سبک مینیمال مانند سبک مدرن ساده است، با این تفاوت که لکه‌ها و رنگ‌های خیره‌کننده و جذاب آن را بسیار جذاب و زیبا می‌نماید.

کلام آخر

طراحی اصولی یک آشپزخانه نه‌تنها محیطی کاربردی برای فعالیت افراد فراهم می‌آورد، بلکه مکانی زیبا، مجلل و آرام‌بخش برای گردهمایی‌های خانوادگی ایجاد می‌نماید. گروه طراحی داخلی لیاهوم باتوجه به نوع معماری آشپزخانه از بهترین نوع چیدمان‌ کابینت برای طراحی کابینت آشپزخانه شما استفاده می‌کنند. همچنین این گروه معماری براساس آنچه سلیقه شما است سبک مورد نظرتان را در ساخت و اجرای کابینت‌ها درنظر می‌گیرند. برای داشتن یک آشپزخانه کاربردی و خاص می‌توانید از گروه معماری و طراحی لیاهوم به‌صورت رایگان دریافت مشاوره نمایید. این گروه باتوجه به ابعاد آشپزخانه شما بهترین چیدمان را برای شما درنظر می‌گیرند و سپس باتوجه به بودجه‌تان آن را اجرا می‌کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با این گروه طراحی در تماس باشید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *